19 August 2014

~PENGALAMAN STUDENT UKM BANGI DI TENUNG CIK PONTI DI BILIK AMPAIAN..??~

~PENGALAMAN STUDENT UKM BANGI DI TENUNG CIK PONTI DI BILIK AMPAIAN..??~

 Kalau korang nak tahu cerita tentang hantu di UKM ni bukan lagi asing sebenarnya. Bandar Baru Bangi sendiri dikatakan bandar makhluk halus. Kalau tak percaya tengokla keratan Harian Metro kat bawah ni ---->



sumber: Harian Metro (tarikh tak dapat dipastikan. cer korang google...hehe)



Jadi tak heranla kalau UKM pun kena tempiasnya juga. Berdasarkan pengalaman aku daripada cakap-cakap orang, dulu masa UKM nak buka (tak tahula dah buka atau tak), UKM panggil Haron Din untuk 'buang' hantu-hantu yang wujud kat UKM ni. Hantu2 itu sebenarnya ialah orang bunian yang memang menetap kat hutan2 di UKM ni. Tapi sekarang bukan bunia jer, macam2 hantu ada. Jin, pontianak dll. Seorang lectrer aku yang mengatakan bahawa masa Haron Din nak buang bunian2 tu, dia panggil dua tiga buah bas.

 Orang yang membawa bas yang diisi oleh hantu-hantu bunian tu sampai demam sebab bawak bas untuk menghantar makhluk-makhluk tersebut ke sungai atau laut tu aku tak pasti. Nak dijadikan cerita, dengan pelbagai wajah yang amat mengerikan, hantu-hantu menegur pemandu bas tu tanya nak bawa pergi kemana. Apalagi memang kecut perutla pemandu bas tu. Kalau kita sendiri tengok bas tu mungkin nampak kosong tapi di dalamnya penuh dengan hantu-hantu bunian tu. Dengar cerita juga Haron Din telah memagar beberapa kawasan agar tidak di masuki oleh hantu-hantu terbabit (dengar cerita lokasinya di Kolej Pendeta Zaba atau lagi tepat Blok Cdan sekitarnya). Tak tahula kesahihan cerita ni tapi tula yang aku dengar daripada cakap2 orang.

Lagi satu sejak kejadian pelajar mati jatuh bangunan di Kolej Pendeta Zaba pada dua tahun lepas, banyak cerita2 yang menakutkan berlaku lagi-lagi di Blok C Kolej Pendeta Zaba. Salah seorang kosmate (seorang India) kepada kawan baik aku sendiri pernah ternampak lembaga perempuan berpakaian serba putih, muka pucat di bilik ampaian baju sebab biliknya bertentengan dengan bilik ampaian baju tu. Kawan India tu cakap, perempuan tu sedang merenung jer kearah satu tempat tapi bila India tu tengok takdela pulak dia pandang seolah2 dia tak perasan. Terus India tu tutup tingkap (nsb baik tak demam).

 Kejadian2 histeria yang berlaku menyebabkan suasana menjadi tidak tenteram lagi tetapi disenyapkan oleh pihak atasan agar tidak berlaku kebimbangan dalam kalangan pelajar. Suatu malam, seorang bomoh telah dipanggil untuk 'mengubat' blok C tersebut. Aku dapat tahu yang 'pagar' yang telah dibina oleh Haron Din semakin runtuh dan lemah. Sebab itulah banyak kejadian misteri berlaku. Lagi satu, menurut kawan aku yang tinggal di blok C tersebut, semasa bomoh tu meletakkan garam+lada hitam or watevala, hantu-hantu tersebut marah sebab berasa sakit bila terkena benda tu. Sebab tu hantu2 tu kacau budak2 Zaba. Hmm tapi aku tak tahu apa kesudahanya. Yang aku tahu adalah keadaan kembali terkawal setelah pelbagai usaha seperti panggil bomoh dan majlis bacaan yassin diadakan walaupun mula2 susah. Yela susah kot nak 'berdialog' dengan hantu tu suruh pergi jauh2..

Selain itu, bukan sahaja warga UKM sahaja yang berasa takut dengan hantu-hantu ni. Orang luar terutama pemandu teksi juga takut nak masuk dalam UKM lagi-lagi waktu pagi. Pernah dahulu aku temankan kawan aku ambik adiknya di Hentian Kajang sebab adik kwn aku ni baru sampai dari Kelantan. Perempuan. Adik kawan aku ni sampai dalam pukul 4 pagi. Kawan aku ni tepon la pemandu teksi ni suruh ambik aku dan kawan aku ni kat UKM untuk pergi ke Hentian Kajang tu sebab kami tak nak pemandu teksi ni bawak adik kawan aku ni masuk UKM tengah2 pagi. Bukan apa, nnt kena tahan pulak dengan pakcik guard lagi kantoi. Pemandu teksi tu berkeras nak bawak adik kawan aku ni masuk UKM. Tapi kami tetap berkeras tak benarkan pemandu teksi tu bawak adik kwn aku ni masuk UKM. Yela takut kena tahan pak cuk guard.

 Last2 pemandu tu bawakla kawan dia ambik kami kat kolej. Dia cakap dia nak berteman sebab nak pastikan kami betul2 ada dan bukannya panggilan palsu semata2. Kemudian dalam perjalanan dia ceritala yang banyak pemandu teksi terima panggilan dari kolej Zaba tetapi bila sampai takde orang. Nak kata budak2 UKM buat panggilan palsu agak tak lojikla. Yela pukul 3, 4 pagi nak buat panggilan palsu pulak. Baik tido. Dia cerita lagi yang blok C tu memang blok paling bahaya. Aku tanya apa yang bahaya nya tapi dia tak nak cerita. Myb dia tak nak kami takut kot. Lagi satu dia cite lagi pemandu teksi pernah terserempak dengan pocongla (berguling2 atas jalan nak naik Zaba tu), jumpa keluarga bunian kat bus stop (menuju FUU kat FTSM) dan macam2 lagi. Memang banyak cerita2 hantu ni kalau nak diceritakan lagi. Bukan pe tak larat tangan naik menaip denn. Huhu..

Lagi satu bukan kat kolej aku jer, kat kolej lain pun banyak jugak. Kolej Keris Mas, Kajai, Amin, kat fakulti kat DECTAR banyak cerita-cerita hantu yang aku dengar. Boleh kata satu UKM nila ada cerita hantu masing-masing. Kawan aku sendiri kat Kolej Rahim Kajai pernah kena tindih dengan jin warna hitam. Budak-budak kat Keris Mas selalu juga aku dengar kena kacau (dah byk kali aku dengar. Kwn aku siap nak kena langgar lagi masa nak masuk Keris Mas). Kat Fakulti Undang-Undang (FUU), pemandu bas jenuh terserempak dengan hantu-hantu perempuan yang kacau (olok2 kena langgar) sampai ada yang tak nak bawak bas pergi FUU tu. 

FSSK pulak lectrer2 memang tak bagi duk lama2+sorang2. Pernah dulu dengar cerita komputer terbuka sendiri kat makmal komputer. Tapi lectrer yang mmg sudah lama mengajar kat FSSK tahula ceritanya. Yela diorang kerja sampai lewat malam. Mestila benda2 tu kacau. Kat DECTAR (Dewan Tun Abdul Razak) pulak yang aku dengar, ada orang yang main alat muzik sendiri la (terutama piano) dan macam2 bunyi kat atas tu. Guard2 kat situ memang tak bagi budak2 masuk kalau dah tengah2 malam wlpn ada aktiviti dalam tu. Aku pun rasa semacam jer bila masuk DECTAR tu. Sebenarnya banyak lagi kisah hantu-hantu di UKM ni cuma cerita itu diceritakan atau ditutupkan.



Mungkin keadaannya macam ini kot di DECTAR. Tangga pun lebih kurang sama kan?

WALLAHUA'LAM...

BY ARIL AKIKI.THANX.

No comments:

Post a Comment